Thursday 1 December 2016

PENGENALAN



Kini sektor pertanian menjadi bidang yang sangat penting dalam negara kita. Peningkatan jumlah penduduk dalam negara mahupun di dunia menyebabkan permintaan tehadap sektor makanan semakin meningkat dari semasa ke semasa. Fungsi pertanian pada peringkat awalnya adalah untuk memenuhi keperluan asas manusia iaitu makanan dan minuman. Namun apabila meningkatnya tamadun manusia, maka fungsi pertanian telah berubah.
Di Malaysia, sektor pertanian telah memainkan peranan yang penting dalam pembangunan sosial dan ekonomi. Pada peringkat permulaan, penanaman tanaman makanan telah diusahakan oleh penduduk tempatan seperti padi, sayur-sayuran, buah-buahan serta kegiatan menangkap ikan dan menternak haiwan dalam menyediakan sumber makanan, mewujudkan peluang pekerjaan dan pendapatan kepada para penduduk (Abdul Rasid abdul Razzaq, 2009)
Dalam memenuhi keperluan industri pertanian yang semakin rancak berkembang pada masa kini, penyediaan modal insan yang serba boleh dan mantap dari segala aspek sangat mustahak. Penyediaan modal insan yang berkualiti perlu untuk meningkatkan keupayaan negara dalam menghasilkan pelbagai sumber berasakan pertanian serta dapat memenuhi permintaan di dalam negara di samping mengukuhkan lagi ekonomi dan kewangan sejagat.
Definisi pertanian yang sebenarnya merujuk kepada perihal pengeluaran makanan dan barangan melalui perkebunan, penanaman, penternakan dan perhutanan. Pertanian merupakan pembangunan penting kepada kebangkitan tamadun apabila penanaman dan penternakan membawa kepada lebihan makanan dan seterusnya membolehkan pembangunan dalam masyarakat yang semakin ramai dan berkelas. Sektor pertanian merupakan antara aktiviti ekonomi yang dikategorikan sebagai sektor utama (primer) selain daripada perlombongan dan kuari (da Silva & Rakin, 2013).
Dalam istilah “Menukar najis haiwan menjadi wang”, (Utusan Online, 8 September 2016) merupakan salah satu artikel berkaitan pertanian di Surat khabar yang sering menarik perhatian pembaca untuk mengetahuinya. Ramai yang tidak tahu bahawa bidang pertanian adalah satu bidang yang sangat luas dan menguntungkan. Pelbagai idea baru dapat diketengahkan jika seseorang individu itu berpandangan jauh dan mahu bekerja keras. Pertanian berasal daripada perkataan “Tani” yang bermaksud mengusahakan tanah untuk bercucuk tanam dan menternak binatang (Kamus Dewan Bahasa, Edisi Keempat). Secara amnya pertanian ialah pengeluaran makanan dan barangan melalui kaedah perladangan, penternakan dan perhutanan.
Peratusan kecil bidang pertanian ini menggambarkan sumbangan yang boleh dianggap kurang signifikan terhadap pembangunan negara. Semakin hari, jumlah import makanan negara semakin meningkat (Fatimah Mohamed Arshad, 2008) bahawa pada tahun 2005, nilai import makanan Malaysia bernilai RM15.46 bilion.  Berdasarkan laporan Rancangan Malaysia Kesepuluh, 2010-2015: Kemajuan (2016) import makanan juga meningkat pada kadar 9% setahun, iaitu daripada RM34.5 bilion pada tahun 2011 kepada RM42.6 bilion pada tahun 2014.   Situasi dillihat membimbangkan berikutan kadar import pertanian yang tinggi mampu menjejaskan imbangan pembayaran negara dan meningkatkan kebergantungan negara ke atas barangan import sekaligus hasrat kerajaan untuk merevolusikan semula bidang pertanian melalui perniagaan merupakan satu hasrat yang murni.  
Lagu tema MAHA 2016

Penganjuran MAHA 2016 di MAEPS Serdang Selangor 1-11 Disember 2016

No comments:

Post a Comment