Tuesday, 29 November 2016

Sistem sokongan oleh pihak kerajaan dan swasta yang ditawarkan untuk pembangunan industri pelancongan.



Sistem Sokongan Oleh Pihak Kerajaan

        Teras keseluruhan dasar dalam sektor pelancongan ialah untuk mencapai pertumbuhan pelancongan yang mampan bagi merealisasikan potensi pekerjaan yang banyak dan kesan penjanaan pendapatan di tahap negara, negeri dan kawasan tempatan.Satu pendekatan holistik dan bersepadu yang memberi pengaruh keatas inovasi dan daya tenaga sektor swasta, layanan baik, sopan-santun dan kesedaran sivik orang awam dan juga sokongan dari Kerajaan adalah amat perlu untuk menaikkan industri pelancongan ke tahap pencapaian yang lebih tinggi.

      Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia telah menyediakan penyampaian perkhidmatan pelancongan dan menyediakan aktiviti program  kegiatan pelancongan yang berkualiti bagi menggalakkan penglibatan dan penghayatan masyarakat terhadap industri pelancongan. Antara program pelancongan yang telah di laksanakan oleh pihak kerajaan ialah program Sukarelawan Pelancongan, Program Malaysia Rumah Kedua Ku, Pelancongan Pelajar, Pelancongan Pendidikan,Agro Pelancongan Dan Pelancongan Sukan.

Oleh yang demikian, pelbagai prasarana pelancongan yang bermutu tinggi dan berdaya maju di seluruh negara telah dibina di samping menguatkuasa dan melaksanakan peruntukan-peruntukan dalam akta industri pelancongan, akta pelesenan kenderaan pelancongan termasuk peraturan-peraturan di bawahnya dilaksanakan sepenuhnya secara efisien dan efektif. Usaha ini selaras dengan matlamat untuk mempromosikan negara sebagai destinasi pelancongan yang unggul di peringkat domestik dan antarabangsa. Program utama yang dilaksanakan termasuk pengekalan dan pemuliharaan tempat bersejarah, peruntukan dan menaiktaraf infrastruktur berkaitan pelancongan dan juga peningkatan kualiti produk pelancongan dan perkhidmatan.

            Pihak kerajaan juga memberikan sumbangan dalam meningkatkan industri pelancongan melalui penubuhan Dasar Pelancongan Negara. Pihak kerajaan telah melancarkan kempen "Tahun Melawat Malaysia" yang bertujuan untuk menggalakan pelancong asing untuk datang ke Malaysia dengan memperkenalkan kebudayaan tradisi pelbagai etnik, kepelbagaian makanan, permainan warisan. Dengan usaha ini, Malaysia akan lebih dikenali di peringkat antarabangsa melalui keunikan yang tidak terdapat di negara lain disamping nilai ketimuran dan sopan santun yang diamalakan turut menarik pelancong asing ke Malaysia.

            Selain itu, Tourism Malaysia yang di perkenalkan oleh pihak kerajaan turut meningkatkan usaha mereka dengan mempromosikan dan memasarkan industri pelancongan sepenuhnaya melalui digital dan penggunaan perkakasan interaktif dan media sosial yang inovatif untuk menawarkan pengalaman pelancongan yang di sesuiakan mengikut keperluan pasaran pelancongan. Media sosial digunakan untuk menguasai pasaran pelancongan kerana sistem media merupakan talian yang sangat popular sebagai rujukan pelancong dalam membuat keputusan melancong.

            Antara sokongan lain kerajaan untuk mebangunkan industri pelancongan ialah dengan mewujudkan tabung pembagunan infrastruktur Pelancongan. Tabungan pembangunan infrastruktur merupakan satu skim kemudahan untuk pembiayaan pinjaman dana pelancongan yang berterusan dan bertujuan untuk membantu pengusaha yang ingin membangunkan dan mengembangkan produk pelancongan mereka. Insentif kerajaan dalam memajukan pelancongan di Malaysia ialah Skim Bantuan Kebudayaan, Bantuan Bimbingan Seni dan Sumbangan tabungan tajaan Seni. Insentif dan tabungan ini di perkenalkan oleh kerajaan adalah untuk membina dan membangunkan Industri pelancongan untuk meningkatkan ekonomi Negara ini.

            Pihak kerajaan juga telah memperkenalkan kursus-kursus pelancongan seperti “We Are The Hist (WATH)”, Kursus ini di perkenalkan adalah untuk melatih barisan hadapan dalam sektor pelancongan. Kursus “Eco-Host Malaysia” juga telah diwujudkan untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat mengenai keperluan dan pemuliharaan alam sekitar. Selain itu, Program “Think Tourism” juga di perkenalkan adalah untuk memberikan ilmu pengetahuan dan pendedahan kepada frontliners’ bagi melengkapkan diri dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam industri pelancongan yang mementingkan kualiti tahap pekhidmatan palanggan.

            Selain itu, Satu sistem yang dikenali sebagai "Tagal" merupakan salah satu sistem yang digunakan untuk menyokong industri pelancongan di Malaysia. Tagal adalah satu kaedah pengurusan biosfera yang popular di sabah. Tagal juga lebih dikenali sebagai “bombon” yang bermaksud jangan dalam bahasa kasazandusun. Sitem tagal ini merupajan satu kaedah tradisional yang telah di ubah suai menjadi satu sistem pengurusan yang lebih tersusun di bawah pemantauan jabatan perikanan negeri. Malalui sistem ini, penggunaan sumber semulajadi akan dihadkan dengan mangwujudkan zon rizab dan limitasi penuaian sumber sungai.

            Pada masa yang sama juga, pihak kerajaan dan swasta sentiasa berusaha untuk mempelbagaikan produk pelancongan negara agar tidak terlalu bergantung kepada produk sedia ada. Sehingga kini, terdapat pelbagai produk baru yang telah diperkenalkan dan diterokai dan dimajukan untuk memenuhi citarasa pelancong. Antara produk baru yang diperenalkan ialah pelancongan sukan melalui pelbagai acara yang di anjurkan yang bertaraf antarabangsa seperti “Tour De Langkawi”. Kerajaan juga menonjolkan industri pelancongan melalui khazanah alam semulajadi di Malaysia seperti Taman Negara Belum dan Taman Negara Kinabalu yang telah di iktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia Oleh UNESCO.

Sistem Sokongan Oleh Pihak Swasta

Sektor swasta pula manawarkan insentif kemudahan penerbangan melaui syarikat Air Asia dimana syarikat ini telah menawarkan pakej tambang murah kepada pelancong tempatan dan asing yang menggunakan perkhidmatan  pengangkutan udara. Hal ini turut membantu kerajaan untuk mempromosikan negara dengan imej  menarik yang terdapat di Malaysia

Antara sumbangan lain Air Asia terhadap industri pelancongan ialah kesemua destinasi ditawarkan harga yang rendah dan berpatutan.. Syarikat penerbangan tersebut juga telah meningkatkan jaringan perhubungan ke seluruh destinsi dengan penerbangan antarabangsa dan domestik dengan 23 destinasi yang membolehkan para pelancong meneroka tempat-tempat menarik bertaraf dunia selain mencari peluang perniagaan kesemua negeri-negeri di Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

        Sokongan pihak swasta dalam Industri pelancongan juga adalah melalui penubuhan Persatuan Tour & Travel Agents (MATTA) yang telah ditubuhkan pada tahun 1974. MATTA telah berkembang daripada sebuah persatuan ejen pelancongan dengan kira-kira 30 ahli untuk satu dengan lebih daripada 2,007 ahli yang terdiri daripada semua ejen pelancongan dan pengusaha pelancongan Negara. Persatuan ini turut di ikuti oleh pelbagai gabungan agensi pelancongan luar negara. Ia juga merupakan badan perwakilan kebangsaan bagi industri pelancongan keseluruhan di negara ini. Matta mempuyai cawangan di seluruh Negara. Dengan ini, Industri pelancongan pastinya akan lebih berkembang dan meningkatkan ekonomi Negara kerana ianya turut di perkenalkan ke luar Negara melalui ahlinya yang terdiri dari Negara-negara asing.

No comments:

Post a Comment